Kesayangan Mama

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers

PLEASE TAKE NOTE!!!

POSTAGE: MONDAY & THURSDAY

ORDER: TEXT/WHATSAPP

017-5267164

Monday, August 30, 2010

Puding Karemelku

Assalammualaikum w.b.t


Teringin nak makan puding karemel gula hangus. Nak beli macam tak puas je. So, merajinkan diri untuk membuat puding ni. Senang je pun nak buatnya. Bahan2 pun simple je. Tapi hasilnya, mavelessss;) Gambar kat atas tu gogle je. malas nak snap2 la. Mari share puding karemal ala2 versi mama syaida.

Bahan2
6 biji telur
2 cawan susu pekat manis
2 sudu kecil esen vanilla
3 camca besar gula pasir

Caranya
1/ masak gula atas api sederhana sehingga gula cair dan bertukar warna keemasan. jangan sampai hangus nanti pahit.
2/ masukkan karemal gula tadi dalam acuan, sejukkan
3/ Blender telur, susu dan esen vanilla
4/ masukkan bahan2 blender kedalan karemel gula tadi
5/ kukus hingga masak

Mudah ja kan.. selalunya mama buat puding ni letak tepung kastad sket. tapi yg semalam tak letak sbb tepung kastad dah abis. Mulanya ingatkan tak menjadi, tapi menjadi dan sedap macam yg dok beli juga..hihi..

0 Bisikan Asmara (::