Kesayangan Mama

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers

PLEASE TAKE NOTE!!!

POSTAGE: MONDAY & THURSDAY

ORDER: TEXT/WHATSAPP

017-5267164

Friday, August 20, 2010

Berakhirnya Dugaan Itu

Assalamualaikum w.b.t.

Tersentuh hati mama tatkala melihat keadaan anak mama. Berat badanmu ketika lahir hanyalah 1.35kg sahaja..sangat kecil sayangku.sangat comel dimata mama. Sudahlah dirimu kecil, tega pula dicucuk doktor dengan pelbagai wayar. huhu..kesian sayang...pasti itu menyakitkan dirimu wahai anak. Amanie dilahirkan ketika usia kandungan mama 32weeks 1 day. Bersyukur juga pada ilahi kerana sempat juga mama diberi suntikan untuk mematangkan paru-paru Amanie. sebak sering bertamu dihati mama tatkala mama dan papa datang menjengukmu. Tapi mereka lebih tahu apa yg terbaik buat dirimu sayang. Mujurlah Amanie sayang tidak ada apa2 komplikasi yg serius. Poor weight gain, masalah utama Amanie. Seingat mama, 2 hari amanie kat wad NICU diberi bantuan pernafasan kerna anak mama tak mampu utk bernafas dengan sendiri lagi. mukin ini suatu kejutan buat anak mama kan.

Bila saja keadaan Amanie semakin stabil dan boleh bernafas tanpa bantuan oksigen lagi, Amanie dimasukkan ke wad kanak2 biasa iaitu Wad N 1. Disitu ada 4 wad, bermula dari N1 dari hujung sudut hingga ke Wad N4. Mama dikhabarkan makin rendah nilai digit itu, makanya wad itu dihuni oleh pesakit yg perlu diberi perhatian yg lebih. Perlu diawasi dengan lebih teliti. Di N1 Amanie ditempatkan dalam inkubator bagi membantu Amanie mengekalkan suhu badanmu sayang. Tiada baju membaluti tubuhmu, hanya sepasang pampes dan juga segala wayar nadi, drip yg masih lagi berselirat ditubuh kecilmu. Dimulut comel Amanie juga dimasukkan tiub khas untuk Amanie minum susu mama. Betapa mama ingin sekali menyusukan Amanie secara terus, dengan lebih dekat lagi dengan hati mama, di dalam dakapan hangatnya kasihsayang mama. tapi apakan daya situasi tidak mengizinkan mama berbuat demikian wahai anakku. Mama tidak pasti berapa hari Amanie menetap di wad ini..Di sini berat amani semakin turun, dari 1.35kg semasa lahir..kini hanya 1.01kg. kasihan anak mama. oh ya! Ketika Amanie di wad ini, mama masih lagi di wad. Hampir seminggu juga mama admit selepas melahirkan dirimu sayang. lucu bila diingat kembali. Mama tidak dapat buang air selepas melahirkan Amanie. Entah di mana silapnya. Mama takut mungkin..hehehe..

mama sering berkeluh kesah pada papa. Apalah malang nasib mama, sudahlah anak kesayangan diuji sedemikian rupa..kini mama pula..Sungguh daif mama ketika itu, hanya sedikit ujian diberi sudah melatah. hanya kata2 sabar dan memujuk dari papa. mama tahu papa turut merasa resah dan gelisah akan keadaan kita. selama kita di hospital, tidak pernah sekali papa tidak datang menjenguk kita berdua sayang. papa bukanlah seorang suami yg romantis sedari dulu lagi. tidak pernah papa menzahirkan kasih sayangnya buat mama dengan kata2. Sejak dari hari itu, mama sedari bahwa kasih sayang papa buat mama, buat Amanie sebenarnya tidak terungkap dengan kata2. Dari tingkahlaku dan perbuatannya saja sudah jelas betapa sayangnya papa pada kita.

Bila keadaan Amanie semakin sihat, Amanie dipindahkan ke wad N3. Di kala ini, mama sudah discharge dan papa minta mama untuk balik ke rumah kita untuk berpantang. Esok maktok akan datang jaga mama sekejap. Berat sungguh hati mama nak meninggalkan Amanie sorang2 di wad. Papa tak jemu memujuk mama, katanya Amanie akan dijaga dengan baik oleh nurse2 dan juga doktor di wad berkenaan. Papa pujuk lagi, kata papa, nanti papa akan bawa mama setiap hari menjenguk Amanie. Mama akur dengan kemahuan papa. Bukan papa pentingkan diri sendiri sayang, papa nak pulihkan kembali kesihatan mama, papa nak mama rehatkan diri. Pada hari ketiga mama di rumah, papa tak benarkan mama pergi menjenguk Amanie kerana tiapkali kami menjenguk Amanie pasti kami akan pulang lewat malam. Kata maktok tak elok ketika dalam pantang keluar malam2 hari. huhu..mama merajuk dengan papa. hanya papa yg menjenguk Amanie hari itu. Seharian mama menangis kerana rindukan Amanie sayang. Maktok keresahan dengan keadaan mama. Bila papa balik, papa sampaikan khabar gembira. katanya Amanie semakin sihat, tiada lagi wayar2 ditubuh kecilmu sayang. Hanya tinggal rest tube utk Amanie minum susu mama. Berat Amanie pun dah bertambah dari 1.01kg kepada 1.22kg. suatu peningkatan yang baik. Gembiranya hati mama. Esoknya pun mama tak pergi menjengguk Amanie hanya papa yang pergi. Tertunggu2 mama kepulangan papa untuk mendengar perkembangan Amanie sayang. Bila papa balik, berita kurang senang disampaikan buat mama. Amanie muntah2..tak boleh minum susu..minum saja Amanie akan muntah2, keluar ikut mulut dan hidung. Amanie kembali ditempatkan di N1 dengan wayar2 lagi. Amanie terpaksa berpuasa. kasihan Amanie.

Mama menangis lagi, marahkan diri sendiri tidak menjengguk Amanie. Akhirnya, papa dan maktok sarankan mama agar kembali ke hospital supaya dekat dengan Amanie. Sememang pihak hospital menyediakan bilik utk ibu2 rooming in. mama pergi demi Amanie sayang. Bermula dari malam itulah, setiap 3jam sekali mama akan pergi menjengguk Amanie di wad. selepas berpuasa, Amanie diberi minum susu kembali sedikit demi sedikit. Mama tak jemu menjengguk Amanie bagi memastikan Amanie dalam keadaan baik2 saja. Mungkin nurse2 disitu menyampah tengok muka mama kan..biarlah asalkan hati mama puas, hati mama senang bila dapat lihat keadaan Amanie. Disini juga hati mama tersentuh bila tangan Amanie membengkak disebabkan drip yg terpasang ditanganmu. mama tidak perasaan sayang, papa yang perasan. papa kata pada mama, lain kali tengok segenap inci tubuh Amanie kalau2 ada yg tidak kena, jika ada cepat2 bagitau doktor. papa harapkan mama jaga Amanie sbb mama dekat dengan Amanie. owhhh!! sungguh terkesan di situ. maafkan mama, mama betol2 tak perasan.

Sepanjang kita di hospital tiada istilah "berpantang" bagi mama. Tak apalah demi anak mama. 28hari Amanie kat wad, dalam inkubator. Betapa mama teringin sangat nak peluk Amanie, nak dukung amanie, nak belai2 amanie, nak cium amanie puas2. Tak boleh nak buat suma tu bila Amanie dalam inkubator, dengan wayar2, amat sukar sekali. Di hospital, mama saksikan sendiri apa yg amanie lalui. setiap 2 hari sekali, doktor akan ambik darah amanie untuk pastikan tahap jaundis. x silap mama 2kali amanie kena jaundis. Amanie kena jalani macam2 ujian..ambik air kencing la..kesiannn..tak dapat mama bayangkan kesakitan yg Amanie tanggung. sedangkan mama yg sebesar anak gajah ni pun sakit, inikan pula Amanie yg kecil molek. Tapi mama tahu, suma yg dilakukan pada Amanie adalah untuk kebaikan anak mama juga. Amanie sayang aktif sangat sampaikan hari2 mama risau kalau2 rest tube Amanie tercabut. Bukan apa, jika tercabut tak tahan mama tengok nurse2 masukkan balik tiub tu.. xsampai hati mama nak tengok. menyakitkan. kadang2 nurse masukkan tiub yg agak besar utk Amanie. Bila Amanie guna tiub yg agak besar tu, mesti Amanie muntah2..keluar susu kot mulut dan hidung..sebak je tengok tak mampu nak tolong Amanie. Pernah mama tanya pada nurse di mana jualnya tiub tu, mama nak beli yg kecil2 je buat Amanie. Tak nak Amanie guna tiub yg besar2 tu lagi sbb mama xsanggup nak tengok anak mama muntah2 lagi.. sangat menyakitkan..

Hari2 mama berdoa agar anak mama cepat2 sihat dan cepat2 boleh keluar hospital..sebab mama tahu doa seorang ibu buat anaknya pasti akan termakbul jika diizinkan-NYA. Hari ke-29, berat Amanie 1.5kg, Amanie dh keluar dari inkubator. Peluang yang ditunggu selama ini mama realisasikan. Amanie mama dukung, mama peluk, mama cium. Dan alhamdulillah masa berat Amanie 1.51kg di usia Amanie 37hari, Amanie dah discharge. sangat gembira. Sekarang Amanie dah semakin membesar dan sihat.. current weight Amanie dah 3.4kg di usia Amanie 3 bulan..semoga anak mama sentiasa sihat2 selalu. mama heart Amanie dunia akhirat;) Gambar2 Amanie semasa di wad.. gambar masa kat dalam wad NICU x ada coz kat situ xleh snap picture. Di wad biasa pun xleh snap tp tetap curi2 snap juga..hihi
 

1 Bisikan Asmara (::

Nana said...

salam babe...cograt ek....aq x tau pun yg ko dah ada baby...maklumla..dah lama x update blog..ni baru nak xtive balik...but nape ngan baby ko wey....x cukup bulan ek..niway....cograaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat lagi skali...