Kesayangan Mama

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers

PLEASE TAKE NOTE!!!

POSTAGE: MONDAY & THURSDAY

ORDER: TEXT/WHATSAPP

017-5267164

Monday, January 10, 2011

Kek Sarang Tebuan.hahaha

Assalammualaikum w.b.t

Sabtu yang lepas mama try buat kek sarang tebuan. Ecehh, kek sarang semut la aka kek gula hangus. Resepi mama ambil kat sini..Mama balik kerja jam 1pm. Tak terus ambil Amanie sebab Amanie tidur jadi malas la nak kejutkan dia. Biar dia tidu dulu kat umah BS. Mama kat rumah dengan senang lenang bertungkus lumus di dapur menyediakan kek ni. Bahan-bahan untuk membuat kek ni pun mudah dan senang didapati.hihi. Yang best dan terujanya, menjadi kek mama buat ni.hahaha.Bangga dengan diri sendiri..Ni kalau mama bagitau kat mak ni, mesti dia usurh mama buat.hihihi..pastu bila mama nak tunjuk skill kat mak mesti dan dan tu jugak tak jadi.Aduyaii..ni kasi tengok itu kek ya. Best sebab dia jadi lubang-lubang tu, cam sarang la.:) Dan yang paling teruja sekali En hubby pun suka siap puji-puji lagi..kembang kempis juga la hidung mama yang sentiasa kembang ni.hahahha..

Share resipinya:-

Bahan Untuk gula hangus
1 cawan gula
1 cawan air
2 sb mentega (mama letak minyak masak sebab mentega/majerin tak ada:)

*Goreng gula atas api perlahan hingga gula cair dan bertukar warna.
*kemudian cepat-cepat tutup api dan masukkan air.Berhati-hati takut nanti meletop-letop kena tangan pulak
*Masukkan juga mentega dan biarkan ia mencair.ketepikan

Bahan Untuk kek
1 cawan tepung
2 st soda bikabonat
1 st baking powder (resepi asal tak perlu tapi mama memandai letak juga)
4 biji telur
1 cawan susu pekat (kurangkan jika taknak manis sangat, ikut suka hati)
1 st esen vanila

Cara-cara
*tepung, soda, baking powder diayak dan digaul rata
*masukkan telur dalam blender dan putar hingga kembang dan pekat
*kemudian masukkan susu dan esen dan putar lagi
*masukkan tepung sedikit demi sedikit dan putar lagi
*last sekali masukkan gula hangus tadi
*perapkan adunan dalam bekas bertutup selama 3-4jam (mesti perap utk dapatkan sarang berlubang-lubang tu)
*kukus sehingga masak (resepi asal bakar tapi mama hentam kukus sebab oven pun tak ada.huhu)

Kukus pun rasanya tidak mengecewakan. Sangat sedap untuk di ngap

Puan chef sesuka hati:)

0 Bisikan Asmara (::